Димитър Маргаритов: „Добре е при покупки от интернет да комуникирате писмено с търговеца и да пазите цялата история на поръчката”

11.10.2018
Сподели тази новина

„Много важно е, в процеса на избор и поръчка, потребителите да пазят цялата информация, която се натрупва, за да могат да реагират при проблем и да настояват за цената и срока за доставка и, когато реакция няма от страна на търговеца, ние ще можем да помогнем, тъй като разполагаме с цялата история на тази поръчка. Важно е потвърждението на заявката и приетата поръчката. Често се прави консултация по телефон и забравят, че има конкретен механизъм за поръчка, но така нямаме необходимите доказателства, ако нещо се обърка”, обясни председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП)  Димитър Маргаритов за рубриката на Нова телевизия „На твоя страна”.

Журналистът Георги Георгиев потърси отговор на въпроса: „Реални ли са намаленията в мрежата и спазват ли търговците обещанията си за по-ниски цени?” Поводът – през последните дни КЗП съобщи за нови два случая на нелоялни практики, свързани с промоции на онлайн търговци. Става въпрос за отказани или  забавени поръчки.  

„Потребителят е заблуден, тъй като срокът за доставка е един от основните елементи, когато потребителят прави своя избор”, обясни Христо Трендафилов, директор на дирекция „Защита на потребителите при продажби от разстояние” в КЗП.  

„Търговците премълчават съществени характеристики на продукта, гаранционни или извънгаранционни условия, срок на доставка и пр.”, обобщи Александър Масларски от Сдружение "Правна клиника за потребители".

Във втория случай потребителят е поръчал десет броя очила за виртуална реалност, а му е доставен само един брой. Търговецът твърди, че подобна поръчка не е обичайна за краен потребител. Но ние нямаме доказателства, че клиентът е закупил стоката в качеството си на търговец. Не е имало и предупреждение, че наличността е само една бройка, така че в случая е налице нелоялна търговска практика, коментира Трендафилов.

„Ако в резултат на нелоялна практика потребителите са сключили сделка, у тях се поражда правото да я развалят – търговецът да им върне парите, те да му върнат стоката. И отделно от това, по общия ред, те могат да претендират за претърпени имуществени вреди”, информира още Масларски.

Броят на жалбите в КЗП срещу онлайн търговци расте. За първите 9 месеца на годината те са около 2300 – с 20% повече от същия период на 2017 г.  Най-често потребителите се оплакват от неспазен срок за доставка, липса на наличност на намалени стоки, отказ на търговеца да приеме обратно стока в законовия срок от 14 дни или невъзможност да я достави на обявената цена. От бранша съветват потребителите да проверяват търговците, от които пазаруват, а при проблем с поръчката, да потърсят първо самия продавач.

Източник: Нова ТВ