Извънредните мерки не ограничават потребителските права, в някои случаи само се отсрочва тяхната реализация

27.11.2020
Сподели тази новина

 

Правото на отказ от закупена стока е безусловно при онлайн пазаруването и въпрос на добра търговска практика при пазаруването във физическите магазини. Това поясни председателят на КЗП Димитър Маргаритов в предаването „Денят започва“ по БНТ по повод тазгодишната кампания „Черен петък“.

По отношение на вече закупените ваучери за стоки или услуги за обекти, които се затварят с новите мерки, Маргаритов подчерта, че търговците би следвало да удължат валидността на тези ваучери с времето, за което се прилагат новите мерки, т.е. три седмици към този момент. „Всичко друго би било некоректно отношение към клиентите, тъй като в момента има обективна невъзможност тези ваучери да бъдат използвани в моловете, където голямата част от търговските обекти не работят“, отбеляза председателят на КЗП. Същото се отнася и за предплатените абонаменти, като напр. карти за фитнес и др. подобни.

Потребителите следва да получат парите си обратно за отменени събития и направени резервации, без обаче да имат право да търсят други обезщетения – напр. за претърпени вреди, че това събитие няма да се случи. „Нито търговецът, нито потребителят има вина за ситуацията и предплатеното следва да се върне, защото събитието няма да се случи“ – изтъкна Димитър Маргаритов.

Той напомни, че извънредното законодателство въведе един по-дълъг срок за туроператорите по повод отменени пътувания заради Covid-19 – те могат да възстановяват платените суми за тези пътувания в срок до една година от времето, в което е трябвало да се случат. Организаторите на пътувания може да предложат на клиентите си алтернативен вариант за друго пътуване в друг период от време, но при този вариант потребителите могат да решават дали да се възползват или не и те не могат да бъдат задължени да го направят.

По време на кампанията „Черен петък“ КЗП е извършила двойно повече проверки в сравнение с минали години в повече от 30 от най-популярните онлайн-магазини с произволно избрани стоки, като в някои случаи са установени фиктивни намаления.

На въпрос относно допустимостта на различните такси, свързани с доставка на стоки, поръчани по интернет, председателят на КЗП обърна внимание, че е важно потребителите да бъдат информирани за всички допълнителни плащания, които следва да направят, към момента на реализация на покупката. Въвеждането на такива такси впоследствие е нелоялна търговска практика.