Димитър Маргаритов: „Рискът от опасни стоки по време на Коледното пазаруване е по-голям“

13.12.2018
Сподели тази новина

В рамките на Коледно-новогодишното пазаруване и базарите като че ли е по-завишен рискът от това да попаднем на опасни стоки – такива, които крият рискове за здравето на хората. За това предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Нашият ден“ по програма „Христо Ботев“ на БНР.

Като примери той даде детските и бебешките дрехи с връзки, които могат да се закачат за транспортно средство, както и тези с малки детайли и украшения, които пък при откъсване от облеклото съществува риск да попаднат в дихателния тракт на малчугана. Председателят на КЗП спомена и стоките, които имитират храни – свещи и други изделия, които понякога толкова сполучливо наподобяват хранителен продукт, че дори и възрастен човек може да си помисли, че е истински. Той подчерта и това, че е добре потребителите да внимават от какви източници пазаруват.

Маргаритов посочи, че в навечерието на Коледно-новогодишните празници и поради сериозния ръст на покупките Комисията подхожда изключително сериозно не само като присъствие с контролната си дейност, но и като съвети към потребителите. Той цитира проучване, според което около 25% от месечните си доходи българските потребители ще похарчат около Коледа и Нова година и то предимно за подаръци. „По този показател ние сме на четвърто място сред изследваните държави в целия свят, като преди нас са Мексико, Бразилия и Румъния“, каза още председателят.

Димитър Маргаритов припомни, че закупени през интернет подаръци могат да бъдат върнати в 14-дневен срок, дори когато вече са били поднесени на този, за когото са били предназначени. „При дрехите може цветът да се окаже, че не е желаният, да не стои достатъчно добре като модел и т.н. Правото на отказ е безусловно, но затова трябва лицето, на което е подарена въпросната вещ, да има достатъчно информация към кой търговец да се насочи, за да може да упражни това право на отказ“, каза той.

Правото на рекламация, което имат потребителите, когато стоката даде дефект, може да бъде упражнено независимо от това дали покупката е от интернет или от магазинната мрежа. „Търговецът е длъжен да приеме обратно повредената стока и да се опита да извърши ремонт, по негова преценка може да извърши замяна. Когато търговецът е направил три безуспешни опита да ремонтира въпросната стока, той следва да върне парите на клиента си. Има търговци, които под формата на добра практика, са склонни още в първия случай на дефект или да заменят, или по желание на клиента да върнат парите. Ние поощряваме такива добри практики, но не можем да задължим търговците да го направят, ако те са решили да приложат стриктно буквата на закона“, коментира председателят на КЗП.

Маргаритов потвърди, че Комисията ще продължи да наблюдава пазара на предлагането на алкохол в заведения по повод предстоящите празници и през зимния туристически сезон. Той припомни, че при около 10% от проверените през летния сезон случаи предимно в заведения към ол-инклузив комплексите инспекторите са установили предлагането на разреден алкохол. Макар това да не крие рискове за здравето, удря потребителите по джоба и представлява нарушение, което се санкционира. Председателят на КЗП препоръча да не се гласува доверие на амбулантните търговци, „които могат в багажника на колата или на капака отпред да продават ракия, вино и какво ли още не с неустановен произход“.