Димитър Маргаритов: Платилите почивка да приемат оферта за бъдеща

01.05.2020
Сподели тази новина

интервю за 24часа пред Албена Арабаджиева

Оценявам като разумно постановлението за повече български стоки и се радвам, че то беше възприето нормално от големите търговски вериги, казва председателят на Комисията за защита на потребителите

Поздравявам и “24 часа” за кампанията “Подкрепете българското”, защото в тези условия е много важно да поощрим нашите производители

В меморандум ще заложим мерки за насърчаване на посещаването на български туристически обекти

Потребителите пазаруват почти като в нормално време. Но производителите са в по-тежка ситуация

Жалбите и сигналите намаляват, защото е намаляло и потреблението

- Г-н Маргаритов, каква е оценката ви за споразумението между веригите и земеделското министерство за повече български стоки в хипермаркетите?

- Оценявам като разумна стъпка самото постановление на Министерския съвет, с което станаха възможни такива добри мерки и се радвам, че това беше възприето нормално и от големите търговски вериги. Поздравявам и в. “24 часа” за кампанията “Подкрепете българското", защото в тези условия е много важно да поощрим нашите производители.

Мерките, които бяха въведени в България, практически не възпрепятстват твърде много потребителите да пазаруват. Убеден съм, че това ще бъде добра практика и за в бъдеще, когато извънредното положение отпадне. 

- Важно ли е да се предлагат повече родни продукти?

- В този момент това е особено важно. Както казах, потребителите пазаруват почти така, както и в нормално време. Но производителите са поставени в по-тежка ситуация заради затруднените доставки, набавяне на суровини, производствен процес, транспорт. Ето защо улесняването на предлагането на техните продукти е добра мярка. 

- Как потребителите да се ориентират кои са българските продукти? Има ли изисквания за етикетите им?

- Това е важен въпрос, защото може да има и нарушения. Потребителите биха се ориентирали от етикетите. Има наредба за етикетирането на хранителните продукти, която ясно описва какво трябва да е съдържанието - освен съставките, от които е произведен даденият продукт, и тяхното съотношение, задължително трябва да е посочен и производителят, което трябва да покаже дали тя е българска.

- КЗП ще има ли ангажименти за проверки?

- КЗП няма да е пряко ангажирана с проверки, контролът е възложен на БАБХ. Ние по силата на Закона за защита на потребителите осъществяваме общия контрол на пазара за нелоялни търговски практики, една от които би могла да бъде нарушаване на правото на информация и заблуждаващи послания.

- С Министерството на туризма работите по инициатива за насърчаване на туризма у нас. В какво се изразява тя?

- С министерството още от началото на извънредното положение работим за решаването на проблемите. Това наистина е най-засегнатият икономически отрасъл, той буквално спря в целия свят. За голямо съжаление, в момента не могат да се правят някакви конкретни прогнози как ще бъде възстановен. Затова в Закона за извънредното положение бяха въведени специални текстове, които се опитват да намерят разумен баланс за удовлетворяване както на интересите на потребителите, заплатили почивки, така и тези на туроператорите и всички участници в този процес, които са в изключително затруднено положение.

Миналата седмица имаше среща в Министерството на туризма с нас и Федерацията на потребителите. Като представители на неправителствения сектор те подкрепиха мерките до момента. Но беше отправен и апел интересите на потребителите да са на първо място. Така се стигна до идеята за съвместни действия между нас и подписване на меморандум, което ще е факт до дни. В него ще бъдат заложени мерки за насърчаване на посещаване на български обекти, когато се възобнови туристическата дейност. Да се стимулират българите да ходят и на Черноморието, ако това се осъществи през летния сезон, и на всички останали дестинации в страната, които ще бъдат отворени. В последните години резултатите от нашата контролна дейност показват, че се наблюдава повишаване на качеството и намаляване на жалбите и нарушенията в туристическите обекти, особено на по-тежките - предишни години имаше затваряне на некатегоризирани обекти, заведения, ресторанти, места за настаняване. Това почти не се среща вече.

- А конкретно какви ще бъдат тези мерки?

- Ще стане ясно, когато бъде подписан меморандумът, и тук трябва да отчитаме водещата роля на Министерството на туризма. Но ще бъде естествен процес - предполагам, че това ще стане и с националната туристическа реклама, популяризирането на продуктите, на конкретните дестинации, с изгодни оферти - нямам съмнение, че хотелиери, туроператори, ресторантьори ще предложат такива. А и мерките ще са съвсем ясни, когато вече има работещ сценарий за съживяването на туристическата дейност. 

- Ще могат ли хората с резервации да си върнат парите?

- По принцип в нормална ситуация законът предвижда възможност, ако при форсмажорни обстоятелства едно пакетно пътуване, организирано от туроператор, се провали, потребителят в 14-дневен срок да получи платената сума, без да има право на допълнителни обезщетения. В настоящия момент бяха приети постановки в Закона за извънредното положение, които предвиждат отлагане на този срок с 1 месец след края на извънредното положение. Въвежда се и допълнителна възможност, която на този етап препоръчвам на потребителите - предлагане от страна на туроператорите на заместваща облага под формата на документ, с който се гарантира някаква друга почивка, подходяща и за потребителя. Защото чисто практически доста от участниците на туристическия пазар са в незавидно финансово положение и те няма да могат да възстановят средствата на абсолютно всички, заплатили почивки. 

- Има ли срокове за тези заместващи почивки?

- Към момента става въпрос за 1 г. напред. Обсъждат се в европейски план изменения и в директивата за организирани туристически пътувания и за различни допълнителни мерки, включително и за удължаване на този срок с още 1 г., както и за срока за връщане на парите. Но това още е проект.

- Как се промени потребителското поведение в кризата? Какви стоки се търсят повече?

- В последния месец и половина жалбите и сигналите намаляват, но си го обясняваме преди всичко с намалялото потребление. От друга страна, мерките у нас са така балансирани, че навиците на потребителите не са се променили много освен първоначалния стрес след въвеждането на извънредното положение, когато имаше склонност за презапасяване с продукти от първа необходимост. Но това вече е преодоляно. Първоначално дори това се отрази малко и на цените на някои стоки, но виждаме, че сега пазарът се успокои и хората влязоха в нормалния ритъм на пазаруване. Може би с този нюанс, че доста се е повишила онлайн търговията за сметка на конвенционалната.

- Какво се купува най-много онлайн? По мои наблюдения основно се поръчва храна.

- Да, това е голямата промяна според мен и тя е обективна поради характера на мерките. Заведенията затвориха, но там, където кухните могат да извършват доставки, това е в ход и много хора си поръчват. Но се пазаруват и обичайните стоки - битова електроника, дрехи. Но тук нещата по-скоро опират до това дали някои електронни магазини, най-вече извън България, доставят и работят в обичайния си ритъм. Защото поне по мои наблюдения имаше такива в Италия, които за известно време бяха затворили. Това също е нов момент в онлайн търговията - от една страна, наблюдаваме активизиране от страна на потребителите, от друга, малка промяна в продуктовите групи, и от трета страна, някои проблеми с логистиката, свързани с тежката ситуация в целия свят.

- Аз предполагах, че проблем ще има с доставките най-вече от Китай.

 - Всъщност и моите очаквания в началото бяха, че ще има затруднения с доставките от Азия. Но ако има такива, те са на търговците, а не на потребителите, защото част от стоките, които се продават и от европейски, и от български онлайн магазини, са произведени в Китай. Но големият проблем дойде от това, че разпространението на заболяването в Европа се увеличи и държави с традиционно добра онлайн търговия като Италия, Великобритания и Франция изпитаха затруднения и потребителите го усетиха реално като забавяне на сроковете за доставка и дори за определен период изобщо спиране на електронните магазини. По-малко се пазарува от американски сайтове.

- Има ли нови опити за измами и кои са най-честите при пазаруването онлайн? Как да се пазим?

- Когато се увеличава един отрасъл на търговията, и рисковете от нелоялни практики, и измамите стават по-големи. Има и допълнителни рискове, свързани със социалните мрежи. Там има хора, които опитват да извършват дейност, без да се подчиняват на правния режим. Затова ще дам няколко съвета. Първо, когато пазаруваме от електронен магазин, да оглеждаме внимателно неговите реквизити, включително в какъв срок можем да върнем стоката. В Европа имаме 14-дневен срок, ако стоката не ни е харесала, без да я употребяваме, и да си върнем парите. Тази информация е много важна особено ако магазинът е извън Европа и важат други правила. Друго - да не се доверяваме на безкрайно ниските цени, тъй като целта в тези случаи обикновено е само да ви вземат парите, без да доставят продукт. Трябва да се правят съпоставки - в онлайн пазаруването това е голямо предимство, защото може в рамките на няколко минути да се намерят няколко оферти на идентични стоки и да се сравнят. И особено внимание, когато решим все пак да пазаруваме през социалните мрежи. Там се регистрират профили, предлагат се някакви чудодейни неща на никак нениски цени и в положение като сегашното хората са склонни да се доверят на някаква панацея и да платят големи суми, а обикновено това се оказват измами. С колегите от ГДБОП работим заедно в преследването на измамници.

- Има ли повече жалби в последните седмици?

- По отношение на търговските обекти наблюдаваме около 30-40% спад от нормалното за този период от годината, докато при онлайн пазаруването само около 10% спад. Активността на хората там е причината за това. Основните неща, за които се оплакваха потребителите в началото, бяха свързани със завишени цени, включително и на личните предпазни средства, но впоследствие по-скоро бяха за неспазени срокове за доставка, за което търговецът е длъжен да предупреди, дори да има обективни обстоятелства. Или пък за отказано връщане на стоката.

- Комисията вече може да закрива сайтове и да премахва незаконно съдържание от тях. Налагало ли се е вече?

- Все още не. Това премахване е крайна мярка, последваща дълга процедура от други стъпки - предупреждение и към електронния търговец, и към хостинг компаниите, които разпространяват това съдържание, да го премахнат доброволно. Имахме вече такъв случай по сигнал, постъпил в Европейския потребителски център в България от френските ни колеги. Жалбата беше от френски потребители, които са пазарували в български електронен оръжеен магазин и нещата стигнаха до доброволно премахване на това некоректно съдържание, което касаеше описанието на стоките. В повечето случаи така и би трябвало да бъде, защото това премахване от наша страна е крайна мярка, която би показала, че търговецът не си е взел бележка. А нашата комисия от доста години работи по линия на превенцията, което дава най-добрия резултат в борбата със симптоматичните нарушения на потребителския пазар. 

- Какви съвети ще дадете на потребителите за пазаруването?

- Понеже все още са в сила по-специалните мерки за придвижване в търговските обекти, на пазарите, моят съвет е хората да се подготвят предварително, включително със списък на стоките, които са предвидили да пазаруват, за да могат по-малко да пребивават в обектите. Да спазват стриктно мерките и въпреки ситуацията да не пропускат да четат етикетите, да следят на касата дали маркираното отговаря на обявената цена. И да реагират при нарушение. Нашата комисия е достъпна и в интернет с удобна форма за подаване на жалба или сигнал, имаме вече два телефона на разположение на потребителите.

CV

l Роден на 31 юли 1975 г. в Плевен

l Завършва право в СУ “Св. Климент Охридски”

l Работил е в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на образованието и науката, Министерството на външните работи и др.

l Председател е на Комисията за защита на потребителите от 27 март 2015 г.