Димитър Маргаритов: "Черният петък" в България се очертава не като един ден, а като малко по-продължителни периоди"

23.11.2018
Сподели тази новина

Експертите на Комисията за защита на потребителите препоръчват на хората да пазаруват с „повишено внимание” по време на „Черния петък” и дадоха практични съвети. Сред тях е и този, че кампанията не може да е единствена причина да купите. Освен това, високият процент отстъпка не е гаранция, че пазарувате изгодно.  Обмисляйте всяка покупка и не вземайте в движение решения да си купите нещо, само защото е намалено. Не оставяйте качеството на стоката на заден план!

„Може би е важно да кажем на хората, когато пазаруват, тъй като „Черният петък” в България се очертава не като един ден, а като малко по-продължителни периоди, в които има различен тип намаления, да не се изкушават само по-високия процент, който е обявен, ако е възможно да правят съпоставки, включително когато пазаруват и в интернет на оферти със сходен характер от различни търговци и да гледат най-вече цената. Защото процентът си е процент, но в крайна сметка всеки от нас плаща цената на това, което си купува и е важно да сме напълно наясно, че тя е действително изгодна и можем спокойно да направим планираната покупка”, каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Проверки и по време на „Черен петък”, и преди, а и след това ще правят от КЗП.

„За да можем да установим, че са били налице някакви нарушения, ние трябваше да наблюдаваме пазара преди старта на самата кампания, да следим динамиката на цените, за да установим дали анонсираните проценти стари, нови цени, намаления, промоции всичко това съответства на истината, а не просто опит потребителите да бъдат въведени в заблуждения и принудени да си купят не чак до там изгодни неща, които пък обикновено се оказва, че не са и чак толкова нужни”, обясни Маргаритов.

За нелоялна търговска практика Комисията може да наложи наказания до 30 000 лв. при първоначално нарушение, ако пък същото нарушение търговецът е извършил в разстояние на една година от първия случай, тогава санкцията може да достигне и до 50 000 лв.

„Обикновено в последните години когато сме установявали нарушения по време на такъв тип кампании, конкретно по време на черния петък е ставало въпрос именно за нелоялни търговски практики за фалшиви намаления, за нереални проценти, за нещо, което ние наричаме намаление в намалението, тоест търговците правят механичен сбор на едно или повече намаления на цената, като събирайки тези проценти, те създават у потребителя погрешното впечатление, че стоката спрямо последната продавана цена е намалена с този висок процент, а всъщност може да става въпрос за много по-дълъг период от време и за неколкоктратно понижаване на цената”, обясни Маргаритов.

Източник: БГНЕС