Димитър Маргаритов: "Активността на потребителите е в основата на това да се пресекат опитите за нелоялни търговски практики"

05.12.2018
Сподели тази новина

Водещ: В момента Комисията за защита на потребителите съвместно с Българската агенция по безопасност на храните правят проверки за Никулден. За какво следят органите?

Димитър Маргаритов: Това е едно наше традиционно сътрудничество с колегите от Агенцията по безопасност на храните. Винаги когато има такъв тип празници, при които е засилен интересът към определени хранителни продукти, ние извършваме съвместни проверки. Всеки според функциите си, но все пак и в съзвучие. Работим за това да бъде максимално изчистен пазарът от нелоялни търговски практики. Ние от гледна точка на коректното обявяване на необходимата на потребителя информация, за да реши какво, от кого и на каква цена да си купи. А колегите от Агенцията по храните разбира се изискват информация за произхода на тези хранителни стоки и за техния срок на годност и въобще за възможността  да бъдат продавани на пазара. Мисля, че в последните години това наше сътрудничество дава резултати и в твърде редки, да не кажа – изключително изолирани случаи – сме попадали на нередности, които биха могли да бъдат рискови за здравето на хората.

 

Водещ: Какви съвети ще дадете на нашите слушатели при закупуването на риба за Никулден? За какво да следят?

Димитър Маргаритов: Най-напред бих посъветвал хората да пазаруват само в търговски обекти, които имат право да продават хранителни стоки, тъй като това ще гарантира избягването на риск от попадане на некачествена храна – риба в случая. Това най-вече може да доведе до много големи неприятности, свързани със здравето. Потребителите трябва да пазаруват от места, където тези продукти са правилно съхранявани и където са обявени коректно цените, защото така трудно би могло да се играе с така наречените „процентни намаления“, „промоции“ и така нататък. Рибата е стока, която се пуска за много кратък период от време в продажба и хората не трябва да се подвеждат по някакви проценти, анонсиращи намаление на стоката.

 

Водещ: Предстои 8 декември. При нередности в хотели и заведения студентите ще могат да разчитат на съдействието на дежурните екипи на КЗП. За какво да внимават? Какво ще препоръчате на студентите, за да остане празникът действително празник?

Димитър Маргаритов: Празникът е в събота, въпреки  това ще има дежурни екипи. Съботният ден ще даде възможност на студентите по-пълноценно да празнуват и се надяваме, че наистина това ще стане без проблеми, по отношение на закупените пакети, туристическото настаняване и изхранване. В минали години сме се отзовавали, когато са се обръщали към нас студенти и техните родители дори. Посещавали сме туристическите обекти. Да, установявали сме, че има и нарушения, като нашата цел на първо място е била да съдействаме максимално бързо на студентите да получат необходимото качество на услугата. Ставаше дума за настаняване на повече хора в една стая, неосигуряване на отоплителни уреди. Вече е късно да дадем съвети за това как да се запази съответният туристически пакет и където по-скоро трябва да се обръща внимание на прекия контакт с търговеца и на това какви точно услуги той наистина е в състояние да предоставя, а не само да прокламира, че може да го направи. Сега актуалният съвет би бил този – ако има някаква неудача в хода на студентския празник, първо да се потърси съдействието  на съответния търговец – на хотелиера, ресторантьора, който предоставя услугата. Ако той не прояви необходимата отзивчивост и откаже да съдейства, тогава разбира се, че ние ще имаме готовност да реагираме, да установим какво е реалното положение, да помогнем. И там, където има нарушение, да наложим съответните санкции.

 

Водещ: Тоест, потърпевшите да не се колебаят, ако не са получили услугата, за която са платили, да се свържат с телефоните, които са на вашия сайт.

Димитър Маргаритов: Да, както обикновено сме казвали – активността на потребителите – и по този въпрос, и въобще – е в основата на това да се пресекат опитите за нелоялни търговски практики. Когато първо спрямо търговеца бъде проявена една по-активна позиция и хората декларират, че знаят своите права и са готови да ги отстояват, това действа мотивиращо за самия него. Ако обаче въпреки това не се срещне съдействие, тогава на помощ идват контролните органи, институциите и в частност нашата Комисия.

 

Водещ: Около кампанията „Черният петък“ в КЗП са постъпили само 40-50 жалби. Стана ли по отговорен българинът? За това ли ни говори тази цифра?

Димитър Маргаритов: Ще ми се да мисля, че това означава на първо място, че не е имало много фрапиращи и много на брой опити за подвеждане на потребителите. Ние сме извършили от своя страна над 250 проверки по кампанията, която така или иначе започнахме още преди самия ден. И не сме установили голям брой нарушения. Така че, да – може би това първо е белег, че все пак има едно цивилизовано протичане на тази кампания. От друга страна, може би е белег, че все пак там, където се появяват някакви проблеми, потребителите реагират. И аз ще кажа и защо си мисля така, тези жалби са почти изключително свързани с онлайн пазаруването. И оплакванията, които се съдържат в тях, навеждат на мисълта, че търговците в интернет се опитват да заблудят потребителите относно цената и процента на намаление. Тоест непосредствено преди въпросния ден или по време на „Черен петък“ те вдигат цената на стоките, което после представят за уж намаление и то с някакъв доста сериозен процент. Хората обаче изглежда, че забелязват това и то, защото следят  предварително динамиката на цените на стоките, които те са предвидили да си купят в рамките на кампанията. И ако установят, че всъщност нищо не се случва, а се представя, че едва ли не има големи намаления и отстъпки, те реагират и подават сигнали при нас. Само мога да добавя, че на базата на тези сигнали ние ще се произнасяме за наличие на нелоялни търговски практики. Съответните търговци ще претърпят и санкция в размер на до 30 000 лева при първоначално нарушение. Ако се окаже, че са наши стари познайници, тази санкция може да достигне и до 50 000 лева.

 

Водещ: Комисията за защита на потребителите започна кампания относно организацията на паркингите на моловете в страната за влизане и излизане от тях. Кое налага тази кампания?

Димитър Маргаритов: Тук става въпрос по-скоро за безопасност на потребителите, тъй като ние следим и за разпространението или по-скоро за неразпространението на опасни стоки на пазара. Но в закона се дава възможност да наблюдаваме пазара и относно евентуалното предоставяне на опасни услуги. За пример ще дам случая, когато преди три години ние преустановихме предоставянето на услугата на една ски писта, която квалифицирахме като опасна, тъй като нямаше съответните обезопасителни съоръжения и имаше рискове, на която бяха станали и инциденти. Така че по същия начин струва ми се, че сега е важно да направим и този анализ и тези проверки, защото хората през декември, когато и времето е по-студено, когато текат и с пълна сила коледно-новогодишните кампании, предпочитат да посещават моловете – както да пазаруват, така и да прекарват част от свободното си време там. И това струпване на хора всъщност води до рискове тогава, когато в подземните паркове на тези търговски центрове не е организирано добре движението особено по отношение на излизането на колоните от автомобили. И тогава е възможно да се получат ситуации, в които часове наред хората да стоят затворени в един капан, да няма мърдане нито напред, нито назад, дишайки в пъти по-големи отровни емисии, отколкото вероятно тези толкова актуални в последните дни замервания в различни точки и градове на страната. Ето затова се надявам да получим съдействието на нашите колеги от МОСВ и от регионалните здравни инспекции за едно професионално установяване на действителното положение. И там, където то е наистина рисково за здравето на хората, да се вземат необходимите мерки. Първоначално разбира се като организация на движението, като конфигурация, която и самата управа на търговските центрове, и евентуално, ако е необходимо и съдействието на Пътна полиция, трафикът да се освободи и да бъде проводим и да не се стига до голямо натрупване на автомобили в подземните части на търговските центрове.

 

Водещ: И още една актуална информация – в навечерието на зимния сезон предупредихте, че спадането на температурите зачестяват поканите на търговци за презентации в зали. За какво да внимават потребителите, когато  получат подобно предложение?

Димитър Маргаритов: Това е доста интересен и напоследък често според мен практикуван способ за търговия – извън търговския обект, както го нарича законът. Но всъщност какво се случва? Особено по-възрастни хора получават примамлива покана да посетят такава презентация, като идеята е, че поначало те дори и нищо да не си закупят, ще получат някакъв подарък. Понякога и чисто социални са движещите сили – за общуване. И хората отиват на тези презентации, където с много красиви думи могат да бъдат подведени да си закупят неща, които не са им необходими или да се предоверят на внушенията за качествата на тези продукти, особено ако говорим за ефекта по отношение на здравословното състояние. Впоследствие хората може да установят, че или нямат нужда от тях, или пък далеч не са чак толкова голяма панацея, за каквато са представени тези продукти. Основното, което искам да припомня е, че в тези случаи на търговия извън  търговския обект, потребителите имат право на отказ в 14-дневен срок от получаването на въпросната стока и съответно могат да получат обратно парите си  в същия срок, който вече ще тече за търговеца, след като бъде върната обратно стоката. Така че нека разумно са подходим, да не се предоверяваме само на красиви думи. Нека да задаваме важните въпроси тогава, когато в рамките на презентацията у нас съществува съмнение за едно или друго обстоятелство относно характеристиките на тези стоки. И само на базата наистина вече на информиран избор и на съзнанието, че имаме правото на отказа да купуваме в рамките на подобни презентации тези стоки. Особено да бъдем внимателни, ако покупката е съпроводена с изтеглянето и на бърз кредит, защото след това, освен че можем да се окажем с нещо, което няма да използваме и да сме дали за него доста пари, да се видим натоварени и с допълнителни плащания заради лихвите по бързия кредит.

 

Водещ: Какви други проверки се очакват?

Димитър Маргаритов: Традиционно декември за нас наистина е много интензивен месец на работа, защото ние вече сме стартирали кампанията за активния зимен туристически сезон с проверки на местата за настаняване, заведенията. Скоро с колегите от Метеорологията ще започнем да проверяваме и готовността на съоръженията и ски пистите за стартирането на сезона. Освен това, нашите екипи следят и коледно-новогодишните намаления, които почти преляха след „Черния петък“ и вече навсякъде можем да ги видим, включително и в онлайн пространството. И сме на разположение за потребителите от гледна точка на тяхното пазарно поведение за съдействие и помощ, когато е необходимо.

 

Водещ: Обръщаме се към нашите слушатели. При  нарушаване на вашето право като потребители не се колебайте да подадете жалба до Комисията за защита на потребителите в писмена форма - на хартиен носител или по електронен път. Но не забравяйте, че при анонимни сигнали производство не се образува.

Елеонора Чолакова

Източник: Радио "Фокус"