- Г-жо Филипова, Комисията за защита на потребителите (КЗП) вече изтегля от пазара енергийните снифове. Но защо се стигна до тяхната продажба, след като са опасни? “24 часа” първи писа за тях, но тогава нямаше реакция. Държавата се задейства едва след като ги рекламира фолк певица. Защо?
- Всъщност ние получихме сигнал в началото на август - време, почти съвпадащо със статията в “24 часа”. Веднага се самосезирахме относно правото на информация за самия търговец - той не беше оповестил седалище, не беше посочено лице за контакт, затова и бе санкциониран от нас.
Успоредно с това изпратихме и искане за становище до министъра на здравеопазването във връзка с това безопасни ли са или не са тези стоки, които се предлагаха онлайн.
Месец по-късно, когато вече бяха рекламирани шумно в социалните медии, започнахме съвместни проверки с РЗИ. На място открихме аналогични продукти, но от друг производител, чийто внос, разпространение и продажба на територията на страната също забранихме със заповед.
Когато Министерството на здравеопазването изпрати към нас резултатите, а именно, че продуктът не е безопасен за здравето, още на следващата сутрин издадохме заповед за забраната му.
- Тази забрана означава ли, че е възможно да бъдат забранени и енергийните напитки - за тях също има медицински предупреждения, че могат да увредят здравето, а ги пият и деца?
- Енергийните напитки са вид храна и там компетентността е в ръцете на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). Ако някой има право да забрани хранителен продукт, това е здравното министерство, заедно с БАБХ.
- Какво е новото относно вейповете с последните промени в закона? Не беше ли забранена продажбата им на деца и преди това и КЗП ли ще следи дали се спазва забраната?
- Ние следим и сега, извършват се регулярно планови проверки за продажбата им, като тук търсим съдействието на МВР.
Законът за тютюна, тютюневите и сходните на тях изделия всъщност изрично забранява предлагането и продажбата на тютюневи изделия на лица под 18-годишна възраст.
Новият момент тук е именно предлагането на техни производни - така наречените никотинови паучове, както и всякакви други продукти, които съдържат никотин. С оглед и на първия учебен ден стартирахме кампания съвместно с регионалните здравни инспекции в обектите около училищата за това какви продукти се предлагат на децата и дали са безопасни.
Следим постоянно с МВР, правим акции, като МВР е органът, който е компетентен да снеме самоличността на лице под 18 години, КЗП няма това право. Разбира се, проверките продължават.
- Следи ли държавата какво излиза на пазара и по аналогичен случай - възможно ли е да има и други подобни вещества, които все още не са добили такава популярност, но все пак са опасни и се продават?
- Държавните органи работят в такъв синхрон, че да може контролната система да функционира пълноценно и ефективно. Срещаме пълна подкрепа от страна на всички институции, с които работим - МВР и Министерството на здравеопазването, БАБХ, СДВР, ГДНП, ГДБОП, ДАЗД.
Малко след като поех поста на председател на КЗП, с агенция “Митници” подписахме меморандум, чиято цел е да засили контрола.
Към момента има работна група, която работи усилено по нова инструкция, която да прецизира съвместните ни действия, за да има още по-силен контрол за недопускане и разпространение на пазара на стоки, които са опасни за живота и здравето на гражданите.
- Реши ли се проблемът с нелоялната агресивна търговска практика от страна на мобилните оператори?
- Знаете, че публично оповестихме и издадохме забрана по отношение на практика от мобилните оператори, която засяга неустойките. Към момента предварителното изпълнение подлежи на съдебен контрол.
Забранихме потребителят да заплаща друго, освен установеното в договора, а именно неустойка в размер на три стандартни месечни вноски. Наблюдава се дълготрайна практика, в която при поискване от страна на потребител предсрочно да прекрати договорите, той бива задължен да заплати и отстъпки за ползвани преференциални условия. Тук искам да отбележа, че ние не забраняваме правото на мобилните оператори да си търсят договорните претенции по реда на закона пред съда. Но приравнявайки отстъпките с неустойки, те обвързват постоянно потребителя да не прекратява договора си.
Тези клаузи са обявени за неравноправни, тоест имат срок, в който те да видят и доброволно да решат дали да променят или не клаузите си в договорите, които понастоящем предлагат. Към момента предстои гледане по мярката за предварително изпълнение от съда и чакаме решението.
- А какво установиха проверките ви във връзка с началото на учебната година?
- В комисията досега се говореше за кампании, а всъщност това не е кампания, а задължение, вменено по закон. Проверките стартираха още от началото на септември, ще продължат и през следващите месеци. Нарушенията, които са установени, са както по отношение на онлайн търговията, така и на място и се отнасят за предварителната информация и етикетирането на стоките - от облекла и ученически пособия до обзавеждането на детските стаи. Тази година за първи път разширихме проверките. Стремим се към по-добра информираност както от страна на потребителите, така и на търговците за начина, по който правилно да поднасят информацията.
- Имаше кампания за проверка на бързите кредити, имате ли вече резултати от нея?
- По Закона за потребителския кредит предприемаме всички действия, които са необходими. Съвсем скоро очаквайте решения по тези теми. Това, което към момента мога да отбележа, е, че броят на жалбите, които постъпват ежедневно в КЗП, е наистина много голям.
- А проверките на туристическия сектор - какви са най-честите нарушения там?
- Липса на категоризация в местата за настаняване. С министъра на туризма работим в много добър синхрон, съвместно извършихме голяма част от проверките по Черноморието тази година, естествено със съдействието на МВР. Чести нарушения са още и липсата на ценоразпис на видно място, неправилно категоризиране в сайтовете, които предлагат места за настаняване. Всички тези нарушения са санкционирани, като предвиждаме и информационна кампания по темата. Започнали сме работа по нов сайт на комисията, който ще дава повече яснота на потребителите какъв набор от документи е необходим, за да може да разглеждаме случаите веднага, без да губим време в това да изискваме и събираме нужните ни документи. По този начин целим в максимално кратък срок да се произнася КЗП.
Знаете, че основните оплаквания от страна на потребителите са, че не са видени и чути. Затова и разширихме приемната на КЗП. По този повод назначих допълнително лица, които не само да отговарят на обажданията, а да помагат при попълването на жалбите, защото хората се притесняват и не са сигурни в начина, по който мотивират искането си.
Не е необходимо да са юридически грамотни и именно това ще цели новият сайт - да ги улеснява. Също така, ако имат въпроси по текущи казуси, например предстои им покупка на техника, екипът е налице и наистина първите резултати в тази посока са видими и положителни.
Със съдействието на УНСС и подадената ръка на ректора проф. Димитров предвиждаме да направим и преки срещи със сдруженията, които представляват отделните търговци, за да им кажем къде са най-честите нарушения, които виждаме. Моята основна цел е да намалим броя на жалбите и да действаме превантивно, а КЗП да се намесва само там, където търговецът вече е постъпил умишлено недобросъвестно, а не поради липса на достатъчно информация.
- Какви нарушения сте установили в други сектори - кои са най-честите нелоялни практики?
- Съвсем наскоро оповестихме проблема с предлагането на лекарства онлайн, за които се изисква рецепта от лекар. Със съдействието на ГДБОП вече сме забранили два такива сайта, открили сме изцяло нова кампания, която обхваща включително и лицензирани аптеки, които в същото време предлагат и онлайн.
- Вие лично какво последно си купихте онлайн и имахте ли съмнение за измама?
- Последно си купих от фейсбук, който всъщност е едно доста рисково място за пазаруване, за него има редица информации на сайта на КЗП. Но аз си купих гривна от майка на дете с увреждания, която е изключително красива.
Вътре в кутията имаше лично послание, затова го давам за пример. Това е и моят апел към търговците - нека да имат персонално отношение към всеки един от нас.
- Колко акта за нарушение и на каква стойност са издадени от началото на годината?
- Акцентът трябва да е върху това колко удовлетворени потребители има, какво е доверието им към нас и търговците. Има голям брой установени нарушения, но ние държим да има превенция, а не да отчитаме какви глоби плащат търговците. Искам те да знаят и да се научат да комуникират с потребителите по правилния начин.
- В какво състояние заварихте комисията и какви са вашите приоритети?
- Състоянието е такова, каквото бе установено от инспектората към Министерството на икономиката. Приоритетно започнах работа по начина на обработването на жалби, във връзка с това е и новият сайт. Предвиждаме и друг комуникационен канал, който ще улеснява жалбите - вече е заложена работата по мобилно приложение, чрез което хората лесно ще могат да подават жалба, ако преценят, че правата им се нарушават. Така през телефона директно ще се завежда в деловодната система и оттам ще се обработват жалбите.
- Кога се очаква да стартира това приложение?
- Ще положим всички усилия до края на годината да бъде стартирано.
- Много от служителите обаче напускат? Как подобрявате средата за работа?
- Първото, което правя, е, че работя с всеки един поотделно - за мен няма директор, няма експерт. Когато сме тук и работим заедно, по който и да е казус, всички ние сме равни и сме екип, няма йерархия. За всички наши действия отговорността нося аз като председател на комисията.
- Какъв е вашият отговор на някои критики, че КЗП може да бъде бухалка?
- Това, което казвам и на служителите от ден първи тук, е, че единственият, който трябва и следва да разпорежда и когото следва да слушат, е собственият им морал и да спазват закона. Служителите са тези, които трябва във всеки един момент, с всяко едно свое действие да знаят, че изпълняват закона.
Линк към материала: https://www.24chasa.bg/mneniya/article/18919058