ГОРЕЩА ЛИНИЯ НА ПОТРЕБИТЕЛЯ
0700 111 22
*2211
* цени според тарифния Ви план

КЗП алармира: Платформи подвеждат с невярна информация за категорията на туристическите обекти

КЗП алармира: Платформи подвеждат с невярна информация за категорията на туристическите обекти
КЗП алармира: Платформи подвеждат с невярна информация за категорията на туристическите обекти

16.05.2024

Сподели тази новина

На прага на летния туристически сезон Комисията за защита на потребителите (КЗП) започна проверки на заведенията и хотелите по Черноморието. От март се проверява и дали заведенията с две и повече звезди имат ПОС терминал.

Председателят на КЗП Стоил Алипиев сподели за БНР:

"Очертава се тази година летният сезон да започне навреме. Поради това е стартирала нашата кампания по проверки на летните обекти. Броят на проверките се движи около 6000-7000 на годишна база. Най-често срещаните нарушения са липса на категоризация на обектите, които проверяваме; несъответствие в това, което те поддържат като необходимо, за да отговарят на категоризацията. Също така има и нелоялни търговски практики, които сме установили. Най-често се подвежда потребителят с невярна информация за категорията на туристическия обект. Изключително неприятно е един потребител да очаква, че ще получи една услуга и когато отиде, преодолее разстоянието със семейство, приятели или с някаква друга компанията, да разбере, че всъщност това, за което предварително се е информирал като очакване, няма как да бъде удовлетворено, защото търговецът го е подвел за категорията на туристическия обект. Най-често произнасяната по раздела за нелоялни търговски практики са за даване на информация на потребителите, че хотелите притежават 4 или 5 звезди, а всъщност те притежават по-ниска категория, което подвежда потребителите и ги кара да взимат търговски решения в следствие на невярна информация".

Подвеждането основно става чрез сайтовете и платформите, които предлагат туристически обекти, уточни Алипиев.

Увеличили са се и сигналите към КЗП, че дадени лица упражняват туроператорска и турагентска дейност без притежаване на съответното разрешение от Министерство на туризма.

"Законът е категоричен, че две или повече туристически услуги представляват туроператорска или турагентска дейност. Съответно, тези лица, които упражняват тази дейност, биват санкционирани. За тях са предвидени най-високият размер глоби по Закона за туризма".

Глобите за физически лица са 5000 лева, а за юридически –10 000 лева. Законът дава на КЗП възможност да прилага и принудителни мерки като "спиране на дейността".

Алипиев даде и пример:

"Ако физическо лице осъществява организирани пътувания с настанявания, с превоз, с обеди и вечери – две или повече услуги представляват "пакет", туристически. Съответно, ако няма разрешение от Министерството на туризма, извършва нарушение".

Туроператорите удостоверяват наличието на подобно разрешение със сертификат. Министерството на туризма поддържа онлайн регистри, където потребителите могат да проверят дали ги обслужва лицензиран оператор.

КЗП реагира бързо на сигнали за такива оператори и ощетеният потребител дори може да бъде компенсиран за направените разходи, но неприятното изживяване остава, алармира Алипиев.

По публикацията работи: Венцислав Василев

Уведомление за защита на данните

Този уебсайт използва външни компоненти като YouTube и Google reCaptcha, които могат да се използват за събиране на данни за вашето поведение.
Политика за прозрачност

Винаги се зареждат необходимите бисквитки